'Hoe actiever, hoe kleiner de valkans'

'Zeven dingen die u toch al doet, maar nu even anders.' De mantelzorgers die dinsdagmorgen deelnamen aan een bijeenkomst over valpreventie kregen oefenstof mee. ,,Iedereen kan thuis sporten. Als je op de bank zit strek dan vijf keer je benen. Dat kun je ook gewoon doen tijdens het televisie kijken. Loop langs het aanrecht als een koorddanser, voetje voor voetje, heen en weer en als je iemand belt buig en ontspan dan in de tussentijd je tenen. Dingen die je elke dag doet, maar net even anders en goed voor je fitheid."

 

Dat laatste is volgens Servanda, die deze bijeenkomst hield, het allerbelangrijkste om een lelijke val te voorkomen. Train je spierkracht, balans en stabiliteit is het devies. Een ongeluk zit weliswaar in een klein hoekje, maar vallen kun je met 65 procent voorkomen. ,,Hoe actiever je bent, hoe kleiner de kans", hield een medewerkster van de welzijnsorganisatie de aanwezigen voor. ,,Dat klinkt tegenstrijdig. Je zou denken dat je meer risico loopt, maar je bouwt juist meer spiermassa op en bent beter in balans. Bij angst om te vallen kom je in een vicieuze cirkel terecht."

 

Eten en drinken innemen dat rijk is aan eiwitten en vitamine D werd ook aanbevolen. Plus elk jaar de ogen testen ('die gaan snel achteruit als je ouder wordt') en een nauwkeurige screening van de eigen woning. Een opstapje waar je over struikelt, een gladde vloertegel ... voorkomen is beter dan genezen. Dan nog kun je lelijk ten val raken. Hoe klim je omhoog als je net een smak hebt gemaakt en hulpeloos op je buik of rug ligt? Dat kregen de mantelzorgers ook geleerd. Ze staken veel op van de interactieve ochtend in De Lange Wei. Ze deden kennis op waar zowel zijzelf als hun hulpbehoevende partner, vriend of familielid veel baat bij hebben.